
Spis treści
- Czy warto pozycjonować stronę?
- Dlaczego warto pozycjonować stronę?
- Jakie są zalety pozycjonowania?
- Jak sprawdzić czy pozycjonowanie się opłaca?
- Czy warto pozycjonować stronę? – najważniejsze KPI w SEO
- Agencja SEO vs. samodzielne pozycjonowanie – co się bardziej opłaca?
- Czy pozycjonowanie się opłaca w dobie SGE i AI?
- Czy zawsze warto inwestować w SEO?
- Pozycjonowanie z Marketino – to się opłaca!
- Czy pozycjonowanie ma sens?
Czy warto pozycjonować stronę?
Dane pokazują, że w każdej sekundzie, Google przetwarza około 99 000 wyszukiwań. Co więcej dziennie przetwarzane jest 8,5 miliarda wyszukiwań i około 2 biliony wyszukiwań rocznie na całym świecie (źródło). Patrząc na skalę popularności wyszukiwarki Google odpowiedź na pytanie czy pozycjonowanie się opłaca nasuwa się sama. Widoczność w tak popularnej wyszukiwarce jak Google wydaje się być niemal obowiązkowa dla każdej firmy opierającej swoją działalność na sprzedaży internetowej.
Według danych opisanych przez Search Engine Journal w 2020 roku (źródło) pierwsza pozycja wyników wyszukiwania w Google generowała 28,5% wszystkich kliknięć. W drugą pozycję wchodziło już 15% użytkowników, a w trzecią tylko 11%. Dla porównania podano, że w dziesiątą pozycję wyników klikało zaledwie 2,5% osób. Bazując na danych można zauważyć, że jeśli strona internetowa jest widoczna na niższych pozycja, to trafia na nią stosunkowo niewiele osób. Dlatego pozycjonowanie jest opłacalne, ponieważ znacząco zwiększa prawdopodobieństwo wyświetlania serwisu na topowych pozycjach i generowania największej ilości kliknięć.


Sprawdź, ile może kosztować
skuteczne pozycjonowanie
Co więcej, według danych zebranych przez Sagapixel, 46% wyszukiwań w Google ma charakter lokalny (źródło). Z tego powodu prowadząc działalność, która koncentruje się na lokalnych usługach, zdecydowanie warto wybrać pozycjonowanie. W przeciwnym wypadku można stracić ogromny ruch, który potencjalnie wszedłby na stronę i być może dokonał zakupu.
Dlaczego warto pozycjonować stronę?
W publikacji “SEMbook 2025 – Najnowsze trendy w SEO i PPC” od IAB Polska można znaleźć informację o tym, że kliknięcia w wynikach organicznych są „darmowe”, co oznacza brak bezpośrednich kosztów kliknięcia, choć należy uwzględnić koszty czasu i pracy. Te koszty z biegiem czasu się zwracają, co stanowi przewagę SEO nad reklamą płatną (źródło). Oznacza to, po pewnym czasie SEO zaczyna generować realne zyski dla pozycjonowanej strony. To główny powód, dla którego warto inwestować w ten rodzaj promocji w sieci. Pozycjonowanie to inwestycja długoterminowa, która w porównaniu z płatnymi reklamami może okazać się tańsza.
Oprócz wskazanych danych istnieje znacznie więcej czynników, przez które pozycjonowanie jest opłacalną inwestycją. Warto pozycjonować stronę internetową swojej firmy, ponieważ taki proces buduje widoczność serwisu w Google, a co za tym idzie zwiększa się rozpoznawalność marki. Dzięki pozycjonowaniu znacznie więcej osób trafi na serwis firmy. W dodatku może to być wartościowy ruch, który jest na końcu ścieżki zakupowej i szuka właśnie twojego asortymentu.

Wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania pozwala wpływać na autorytet serwisu i budować zaufanie wśród użytkowników. Oczywiście pod warunkiem, że warstwa wizualna, techniczna jak i UX serwisu są zbudowane w taki sposób, aby wskazywać na wiarygodność marki. Budowanie autorytetu odnosi się nie tylko do użytkowników ale także do Google, ponieważ autorytet strony jest czynnikiem, który wpływa na ranking. SEO pozwala zdobyć autorytet w oczach Google poprzez strategie budowania linków zewnętrznych oraz budowanie eksperckości serwisu.
Skuteczne pozycjonowanie strony internetowej nie tylko poprawia jej widoczność w wynikach organicznych, ale również znacząco wpływa na efektywność kampanii Google Ads. Dzięki SEO uzyskujemy lepszą jakość witryny – szybsze ładowanie, intuicyjną strukturę oraz treści precyzyjnie dopasowane do oczekiwań użytkowników. Te czynniki pozytywnie wpływają na wskaźnik jakości kampanii reklamowych, obniżając tym samym koszt kliknięcia (CPC) oraz zwiększając zwrot z inwestycji (ROI). W praktyce oznacza to, że firmy inwestujące w SEO mogą osiągać lepsze wyniki z reklam Google przy niższych budżetach.
Jakie są zalety pozycjonowania?
Analizując SEO pod kątem tego czy pozycjonowanie się opłaca, warto uwzględnić zalety jakie niesie za sobą inwestycja w tego rodzaju promocję w Internecie. Do największych zalet pozycjonowania należą:Zwiększenie widoczności serwisu w wyszukiwarce
Generowanie wartościowego ruchu na stronę
Budowanie zaufania i wiarygodności marki
Zwiększenie sprzedaży
Długoterminowe efekty
Redukowanie kosztów reklamy
Dostosowanie serwisu pod urządzenia mobilne
SEO to szansa dla małych przedsiębiorstw

Wskocz na wyższy poziom marketingu!
Zainwestuj w SEO
Jak sprawdzić czy pozycjonowanie się opłaca?
SEO funkcjonuje na takiej samej zasadzie co klasyczne inwestycje. Przeznaczamy pieniądze, aby w pewnej perspektywie czasu otrzymać z niej zwrot z nawiązką. Dlatego najlepszym wskaźnikiem, który pozwoli sprawdzić czy pozycjonowanie ma sens będzie zwrot z inwestycji (ROI).
ROI w SEO można zdefiniować jako wskaźnik oceniający rentowność działań w porównaniu do poniesionych kosztów. Pozwala zrozumieć jaką część przychodów generują działania związane z pozycjonowaniem oraz czy pozycjonowanie się opłaca.

Jeżeli SEO przynosi znacznie większe zyski niż koszty, które generuje, to można uznać, że jest opłacalne. Przecież nie warto inwestować w osiedlenie Marsa, jeśli nie mamy wystarczającej pewności czy ludzkość przeżyje na nim dłużej niż kilka lat. Tak samo jest z pozycjonowaniem. Jeśli wszystkie koszty pozycjonowania będą niższe niż szacowany zysk, to może oznaczać, że warto dokonać inwestycji.
Jak obliczyć ROI w SEO?
Do obliczenia wskaźnika ROI wystarczy zastosować prosty wzór:
ROI SEO = (ZYSK – KOSZTY) / KOSZTY
Gdzie:
- ZYSK to przychody wygenerowane dzięki działaniom SEO (np. sprzedaż z ruchu organicznego),
- KOSZTY to suma wydatków poniesionych na pozycjonowanie (np. opłata za agencję SEO, narzędzia, treści).
Wynik tego działania wyrażany jest zazwyczaj w formie liczby dziesiętnej lub procentowej. Przykładowo, jeśli inwestycja w SEO wyniosła 5 000 zł, a zysk z niej to 15 000 zł, to:
ROI = (15 000 – 5 000) / 5 000 = 2
Po pomnożeniu przez 100 uzyskujemy wartość procentową:
ROI = 200%

Oznacza to, że każda zainwestowana złotówka przyniosła 2 zł zysku – inwestycja zwróciła się dwukrotnie. Im wyższy wskaźnik ROI, tym bardziej opłacalne są działania SEO. Warto jednak pamiętać, że ROI należy analizować w szerszym kontekście czasowym, ponieważ pozycjonowanie działa długofalowo i jego efekty mogą rosnąć z czasem, nawet bez dalszych inwestycji.
Czy warto pozycjonować stronę? – najważniejsze KPI w SEO
Poza wcześniej wspomnianym wskaźnikiem ROI można wyróżnić kilka innych, równie istotnych metryk pozwalających ocenić czy SEO się opłaca. KPI, bo o nich mowa to kluczowe wskaźniki efektywności, czyli konkretne miary, które pozwalają ocenić skuteczność działań SEO.Wskaźniki pozwalają w detaliczny sposób ocenić rezultaty inwestycji w pozycjonowanie. KPI identyfikują najlepiej działające obszary wdrożonej strategii oraz te, które przynoszą najmniej korzyści. Do najważniejszych wskaźników KPI pomagających ocenić czy SEO ma sens należą:
Informuje, na której pozycji w Google wyświetla się strona po wpisaniu określonych fraz kluczowych; im wyżej, tym większa szansa na kliknięcie

Ruch organiczny to liczba użytkowników, którzy trafili na stronę z bezpłatnych wyników wyszukiwania; CTR (Click Through Rate) pokazuje, jaki procent osób kliknęło w link do strony po jego zobaczeniu w Google

Procent użytkowników, którzy opuścili stronę po obejrzeniu tylko jednej podstrony; wysoki wskaźnik może oznaczać, że treść nie odpowiada ich oczekiwaniom

Liczba wykonanych przez użytkowników akcji zgodnych z celem strony (np. zakup, kontakt, wypełnienie formularza); to jeden z najważniejszych mierników opłacalności SEO

Średni czas spędzony przez odwiedzających na stronie; dłuższy czas zwykle oznacza większe zaangażowanie i lepiej dopasowaną treść
Agencja SEO vs. samodzielne pozycjonowanie – co się bardziej opłaca?
Decydując się na promocję serwisu w wynikach wyszukiwania i analizując opłacalność tego procesu pojawia się fundamentalne pytanie czy warto płacić za pozycjonowanie czy jednak lepiej wdrożyć SEO na własną rękę. To dylemat, przed którym staje wiele firm – szczególnie na początku działalności lub w momencie ograniczonego budżetu marketingowego.
Wybór między samodzielnym pozycjonowaniem a współpracą z agencją SEO ma bezpośredni wpływ na koszty, efektywność, opłacalność oraz ryzyko związane z działaniami optymalizacyjnymi. Każde z rozwiązań ma swoje zalety, ale też ograniczenia – zarówno pod względem zasobów czasowych, jak i dostępu do specjalistycznej wiedzy. Nie ma jednoznacznej odpowiedzi, która wskazywałaby na to, która forma jest bardziej opłacalna. Wszystko zależy od indywidualnego przypadku.
Samodzielne SEO – czy warto?
Na pierwszy rzut oka samodzielne pozycjonowanie może wydawać się rozwiązaniem tańszym – nie trzeba przecież płacić agencji ani freelancerowi. W praktyce jednak lepiej spojrzeć szerzej i uwzględnić realne koszty, które są niezbędne, aby SEO na własną rękę rzeczywiście się opłacało.
W przypadku samodzielnego pozycjonowania głównym kosztem będzie czas potrzebny do zdobycia wiedzy na temat działania wyszukiwarki jak i całego SEO. Jak wiadomo czas to pieniądz, a nauka sztuki pozycjonowania może zająć sporo czasu ze względu na złożoność tego pojęcia. Poza poświęceniem czasu na naukę trzeba będzie przeznaczyć środki na szkolenia lub kursy. Koszt kursów online mieści się w przedziale od 300 zł – 2500 zł.

Decydując się na pozycjonowanie na własną rękę należy mieć świadomość, że będzie trzeba ponieść wszystkie koszty niezbędnych narzędzi. Można korzystać z bezpłatnych opcji takich jak Google Keywords Planner czy Search Console, natomiast w dłuższej perspektywie płatne narzędzia, takie jak Senuto, Ahrefs czy Majestic SEO dają znacznie więcej danych i informacji, które mogą okazać się czynnikiem decydującym o skuteczności kampanii.
Dodatkowym kosztem, który wystąpi w przypadku samodzielnego SEO będzie czas na tworzenie zoptymalizowanego contentu. Wykorzystanie zewnętrznych narzędzi może skrócić ten proces, natomiast finalnie będzie trzeba poświęcić dłuższą chwilę na optymalizację treści oraz monitorowanie jej skuteczności w wynikach wyszukiwania. Jeśli wolisz zlecić napisanie treści profesjonaliście to należy doliczyć koszt copywritera.
Kolejnym kosztem samodzielnego pozycjonowania strony mogą okazać się linki zewnętrzne. Oczywiście, można pozyskiwać darmowe linki, natomiast prowadząc działalność w bardziej konkurencyjnej branży będą potrzebne linki wysokiej jakości, które mogą wymagać określonego budżetu i czasu niezbędnego do ich pozyskania.
Samodzielne SEO może być opłacalne, jeśli dysponujemy czasem, wiedzą i odpowiednim budżetem. Jednak bez doświadczenia i odpowiednich narzędzi ryzyko popełnienia błędów może zepsuć efekty lub wręcz zaszkodzić stronie.

Porozmawiajmy o konkretach!
Relacja, strategia, prostota, narzędzia i wiedza — tak w skrócie brzmi nasz sposób na skuteczne SEO. Jeżeli przekonuje Cię takie podejście do pozycjonowania, lub jeśli potrzebujesz więcej informacji o naszej filozofii SEO, zadzwoń lub napisz już dziś. Chętnie poznamy Twoją historię i zadbamy o to, by trafiła ona do wybranej przez Ciebie grupy internautów!

Czy warto płacić za pozycjonowanie zewnętrznej agencji?
W przypadku współpracy z agencją SEO opłacalność pozycjonowania wygląda nieco inaczej. Najbardziej powszechną formą rozliczania takich usług jest opłata abonamentowa opłacana miesięcznie. Korzystając z tego modelu odchodzi cały koszt związany z poświęconym czasem na samodzielne SEO. Mimo wszystko trzeba mieć świadomość, że opłata za zewnętrzną agencję będzie wyższa niż w przypadku pozycjonowania samemu. Jednak w tej opłacie mieszczą się takie koszty agencji jak:Wynagrodzenie za pracę
Zaprojektowanie i wdrożenie strategii promowania serwisu
Budżet na linki zewnętrzne
Koszt audytu serwisu
Wdrożenie poprawek technicznych
Monitorowanie skuteczności strategii
Koszt narzędzi, z których agencja korzysta
Pomoc w przypadku doraźnych problemów
Zaplanowanie, napisanie i wdrożenie contentu
Warto wspomnieć, że w przypadku profesjonalnej agencji SEO koszty stałe rozkładają się na wszystkich klientów. Dzięki temu faktyczny koszt, który zostaje doliczony do pojedynczej ceny usługi jest relatywnie niski w porównaniu do poniesienia tego kosztu jako samodzielna jednostka.
To, co sprawia, że współpraca z agencją SEO może być opłacalna, to wartość zawarta w abonamencie. W jednej usłudze otrzymujesz dostęp do szerokiego zakresu działań, które – realizowane samodzielnie – wiązałyby się z ogromnym nakładem czasu i kosztów. W ramach stałej opłaty agencja przeprowadza m.in. audyt techniczny strony, analizę konkurencji, dobiera słowa kluczowe, wdraża strategię link buildingową, tworzy treści zoptymalizowane pod SEO, wykonuje poprawki techniczne i regularnie raportuje efekty.
Co więcej, agencje pracują na zaawansowanych narzędziach SEO, których samodzielny zakup i obsługa generowałyby znaczne wydatki. W praktyce oznacza to, że inwestując w agencję, zyskujesz nie tylko oszczędność czasu, ale również dostęp do całego zespołu specjalistów, który pracuje nad skutecznym i mierzalnym zwiększeniem widoczności Twojej strony.
Czy pozycjonowanie się opłaca w dobie SGE i AI?
Wprowadzenie przez Google funkcji SGE (Search Generative Experience) oraz dynamiczny rozwój sztucznej inteligencji postawiły przed marketerami i właścicielami stron pytanie, czy warto pozycjonować stronę? Odpowiedź brzmi zdecydowanie: tak.
Choć AI zmienia sposób prezentacji wyników wyszukiwania, to fundamentem sukcesu nadal pozostaje wysoka jakość treści, optymalizacja techniczna i budowanie autorytetu domeny – czyli wszystko to, na czym bazuje pozycjonowanie. SGE w praktyce premiuje strony, które dostarczają użytkownikom precyzyjnych, aktualnych i dobrze ustrukturyzowanych informacji, zgodnych z intencją zapytań. Dobre SEO pomaga więc witrynom efektywnie dostosować się do nowych standardów AI, zwiększając ich szanse na wyświetlanie się w generowanych przez sztuczną inteligencję podsumowaniach.
Ponadto, mimo ewolucji technologicznej, użytkownicy wciąż poszukują wartościowych informacji w klasycznych wynikach organicznych. SEO pozostaje jednym z niewielu kanałów marketingowych, które oferują długoterminowy zwrot z inwestycji, budując trwałą przewagę konkurencyjną.

Optymalizacja strony w kontekście SEO pozwala również lepiej współpracować z algorytmami AI, które korzystają z dobrze opisanych i ustrukturyzowanych danych. Tym samym, mimo wyzwań technologicznych, pozycjonowanie jest kluczowe, aby skutecznie konkurować w cyfrowym świecie napędzanym sztuczną inteligencją.
Czy zawsze warto inwestować w SEO?
Pomimo, że pozycjonowanie w długiej perspektywie jest najbardziej opłacalnym kanałem ze względu na brak kosztu za pozyskanego użytkownika, to istnieją branże oraz formy działalności, w których SEO nie będzie najlepszym wyborem.
Pierwszym przykładem są branże cechujące się wysoką sezonowością. W tym przypadku mowa o takich działalnościach jak wypożyczalnia sprzętu plażowego czy stoiska z fajerwerkami na sylwestra. W tego typu biznesach popyt w sezonie i tak jest duży, więc SEO jako dodatkowy kanał dotarcia do klienta jest zbędny, ponieważ wystarczy, że miejsce jest otwarte, a klienci sami przyjdą. Dodatkowo ciężko o większą skalowalność takiego biznesu w przyjętym modelu, dlatego inwestycja w SEO może okazać się niepotrzebna. To jest trochę tak jakby tankować rakietę, która ma pełny bak paliwa.

Dobrym przykładem branży, w której SEO może się nie opłacać, są firmy pozyskujące klientów na innych innymi sposobami takie jak barber shopy i salony fryzjerskie. Klienci najczęściej szukają fryzjera przez aplikacje takie jak Booksy lub media społecznościowe, gdzie liczy się wizualna prezentacja i szybka rezerwacja terminu. Dodatkowo, w tej branży dużą rolę odgrywa rekomendacja znajomych – wiele osób trafia do barbera „z polecenia”, a jeśli nawiąże dobrą relację, rzadko go zmienia. W takim modelu sprzedaży widoczność w Google schodzi na dalszy plan, a inwestycja w SEO nie zawsze jest opłacalna.
W przypadku firm, które nie posiadają stałego asortymentu, inwestowanie w SEO często się nie opłaca. Działalności takie jak hurtownie końcówek serii, sklepy z towarem z likwidacji czy okazjonalna sprzedaż importowanych produktów mają zmienną ofertę, przez co trudno zbudować trwałą widoczność na konkretne frazy kluczowe. Optymalizacja strony pod kątem SEO traci sens, jeśli produkty znikają zanim zdążą się wypozycjonować. W takich przypadkach lepszym rozwiązaniem są kampanie płatne, które pozwalają szybko promować bieżącą ofertę.
Pozycjonowanie z Marketino – to się opłaca!
W Marketino wiemy, że SEO ma sens tylko wtedy, gdy przekłada się na realne wyniki. Od lat pomagamy firmom zdobywać wyższe pozycje w Google, zwiększać ruch na stronie i budować rozpoznawalność marki – a za tym idą konkretne zyski. Efekty są mierzalne, a ROI z dobrze prowadzonego SEO potrafi być bardzo wysoki.
Nasze podejście to połączenie doświadczenia, prostoty i zrozumienia biznesu Klienta. Nie działamy według szablonów – każdą strategię tworzymy indywidualnie, opierając się na potrzebach i celach firmy. Zamiast marketingowej papki mówimy prostym językiem, bo zależy nam na współpracy opartej na zaufaniu i komunikacji.
Wszystko to zawarte jest w jednej, przejrzystej opłacie miesięcznej. Pozycjonowanie stron lokalnych i firmowych zaczyna się już od 1000 zł, a sklepów internetowych od 1200 zł. To inwestycja, która zwraca się dzięki rosnącej widoczności i napływowi wartościowych klientów. Jeśli chcesz poznać szczegółowe ceny naszych usług sprawdź cennik.

Czy pozycjonowanie ma sens?
Podsumowując, pozycjonowanie stron internetowych to inwestycja, która zdecydowanie się opłaca, szczególnie w długiej perspektywie. Kluczowymi zaletami SEO są: generowanie wartościowego ruchu, budowanie widoczności oraz autorytetu marki, a także znaczące zwiększenie sprzedaży. Dzięki skutecznej optymalizacji technicznej i treściowej, poprawia się również efektywność kampanii Google Ads, obniżając koszty reklam i zwiększając ROI. Należy jednak pamiętać, że opłacalność pozycjonowania zależy od specyfiki branży i charakteru prowadzonej działalności – w przypadku sezonowych czy szybko zmieniających się ofert SEO może nie być najefektywniejszym rozwiązaniem. Zarówno samodzielne działania SEO, jak i współpraca z profesjonalną agencją mają swoje zalety oraz koszty, które warto rozważyć. Ostatecznie, szczegółowa analiza wskaźników takich jak ROI oraz kluczowe KPI pozwala jednoznacznie ocenić, czy pozycjonowanie jest odpowiednim wyborem dla konkretnego biznesu.