
Spis treści
- Co to jest SEO (SEO definicja)?
- Na czym polega SEO?
- Jak działa wyszukiwarka Google?
- Search Engine Optimization vs Google Adwords
- Główne czynniki rankingowe Google dla SEO
- Czym jest strategia SEO?
- Optymalizacja SEO krok po kroku
- Wybór fraz pod SEO – jak to robić?
- Content marketing w SEO
- Audyt SEO – czym jest i kiedy go przeprowadzić?
- Black Hat SEO i White Hat SEO – co to takiego?
- Najczęstsze błędy popełniane podczas optymalizacji SEO
- Ile kosztuje SEO?
- Agencja SEO – na co zwrócić uwagę przy jej wyborze?
- Samodzielne pozycjonowanie SEO w Google – czy to możliwe?
- SEO – Co to znaczy?
Wyszukiwarka Google, będąca najpopularniejszym narzędziem do poszukiwania informacji w sieci, to idealny kanał, przez który można dotrzeć do odpowiedniej grupy odbiorców. Co więcej, ruch organiczny, czyli ten pozyskiwany za pośrednictwem wyników wyszukiwania, jest nie tylko skuteczny, ale też stosunkowo tani w porównaniu do innych form reklamy internetowej. Aby jednak osiągnąć wysokie pozycje w wynikach Google, niezbędne są odpowiednie działania optymalizacyjne, znane jako SEO (Search Engine Optimization).
W tym artykule przyjrzymy się bliżej temu, czym jest SEO, dlaczego warto w nie inwestować i jakie kroki możesz podjąć, aby poprawić widoczność swojej strony w Internecie. Niezależnie od tego, czy dopiero zaczynasz przygodę z pozycjonowaniem, czy szukasz sposobów na poprawę dotychczasowych wyników, znajdziesz tu porady SEO, które pomogą Ci wyróżnić się na tle konkurencji. Pod koniec lektury zapewne przekonasz się, że SEO w marketingu jest jak fundament domu – solidny zapewnia całej konstrukcji odpowiednią stabilność – słaby spowoduje, że z czasem wszystko zacznie się rozpadać.
Co to jest SEO (SEO definicja)?
Wyobraź sobie, że jesteś właścicielem sklepu w pewnym mieście. Masz bogaty asortyment, atrakcyjne ceny i świetną obsługę klienta. Problem w tym, że Twój sklep znajduje się w bocznej uliczce, z dala od głównych dróg, więc mało kto wie, że Twój sklep w ogóle istnieje. Co wtedy robisz? Starasz się zwrócić uwagę przechodniów – wywieszasz szyld, wystawiasz reklamy w okolicy, może nawet rozdajesz ulotki. Masz nadzieję, że dzięki temu ludzie łatwiej Cię znajdą.
SEO to proces optymalizacji strony internetowej, którego celem jest zwiększenie widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania. Optymalizacja SEO obejmuje takie obszary jak: treść, poprawność działania strony pod kątem technicznym, dopasowanie strony do potrzeb i intencji użytkowników oraz pozyskiwanie odnośników zewnętrznych. SEO, poprzez podniesienie pozycji strony w wynikach wyszukiwania Google jak i innych wyszukiwarek, zwiększa ruch w witrynie, co przekłada się na większą ilość potencjalnych klientów, oraz mocniejszą pozycję marki w sieci.
SEO działa analogicznie, tylko w przestrzeni internetowej. Twoja strona internetowa z oferowanymi na niej produktami czy usługami, może utknąć gdzieś na odległych pozycjach w wynikach wyszukiwania i być odwiedzana przez nielicznych użytkowników (dla Ciebie potencjalnych klientów) lub trafić do TOP 3 w wynikach wyszukiwania i mieć po kilka tysięcy wejść na stronę dziennie. Wszystko zależy od tego, czy odpowiednio ją zoptymalizujesz. Znaczenie SEO dla strony internetowej jest więc ogromne, ponieważ dobrze zoptymalizowana strona internetowa ma większe szanse na osiągnięcie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania, co przekłada się na większy ruch, lepszą rozpoznawalność marki i potencjalnie wyższe zyski.


Wskocz na wyższy poziom marketingu!
Zainwestuj w SEO
Na czym polega SEO?
Upraszczając, na SEO składa się określony zestaw działań optymalizacyjnych, odpowiadających wymogom wyszukiwarek (przede wszystkim algorytmom Google), które mają sprawić, że dana strona będzie wyświetlać się wysoko w organicznych (czyli bezpłatnych) wynikach wyszukiwania na określone frazy kluczowe. Działania te mogą być prowadzone w witrynie (on-page SEO), jak i poza jej obrębem (off-page SEO). Bo musisz wiedzieć, że SEO nie ogranicza się jedynie do tworzenia treści na ustalone słowa kluczowe i ich publikacji na stronie WWW. To tylko jedno z wielu zadań, jakie przed Tobą stoją. Równie ważne jest umiejętne zarządzanie architekturą informacji na stronie, dbałość o aspekty techniczne (np. szybkość ładowania strony) oraz zdobywanie linków z innych witryn, czyli tzw. link building. Oczywiście wszystkie te działania mają służyć nie tylko robotom (web crawlerom), ale również realnym użytkownikom.
Strona internetowa musi być bowiem zoptymalizowana tak, aby użytkownik nie tylko na nią trafił, ale również, aby mógł swobodnie się po niej poruszać i miał pozytywne wrażenia podczas korzystania z niej. Podejście to przejawia się w SXO (Search Experience Optimization), które stanowi połączenie optymalizacji doświadczeń użytkownika (User Experience, UX) z działaniami pozycjonującymi. A idąc jeszcze o krok dalej, w SXO i CRO (Conversion Rate Optimization), czyli w działaniach poprawiających wrażenia użytkownika oraz ułatwiających mu dokonanie konwersji (wykonanie pewnej czynności). CRO polega na optymalizowaniu kluczowych elementów strony, takich jak np. przycisk CTA, formularz kontaktowy czy koszyk zakupowy, aby użytkownicy mogli łatwo osiągnąć cel, np. dokonać zakupu lub zapisać się do newslettera.

Jak działa wyszukiwarka Google?
Aby lepiej zrozumieć, jak działa SEO, warto najpierw poznać mechanizmy działania samej wyszukiwarki Google. Zacznijmy od tego, że jest to potężne narzędzie, które skanuje, przechowuje i analizuje strony internetowe, aby w ułamku sekundy zaprezentować użytkownikom wyniki najlepiej dopasowane do ich zapytań. Cały ten proces możemy podzielić na 3 główne etapy: crawling, indeksowanie i ranking.
1. Crawling – jak Google „czyta” strony internetowe?
Pierwszym krokiem jest crawling, czyli skanowanie stron internetowych przez tzw. roboty Google (Googleboty). Te specjalne programy przeszukują sieć, wchodząc na każdą stronę, do której znajdą link. Roboty analizują zawartość strony na podstawie kodu HTML, sprawdzając jej strukturę, treść, grafikę oraz inne elementy, takie jak linki prowadzące do innych podstron czy witryn. Dzięki temu Google może „zrozumieć”, o czym jest dana strona.
2. Indeksowanie – zapisywanie informacji o stronie
Po zeskanowaniu strony roboty wyszukiwarki przesyłają zebrane informacje do bazy danych Google, czyli indeksu. To tutaj trafiają wszystkie dane na temat zawartości Twojej witryny – teksty, obrazy, filmy czy metadane. Indeksowanie może trochę potrwać, zwłaszcza w przypadku nowych stron lub tych z dużą ilością treści. Można jednak przyspieszyć ten proces, np. za pomocą narzędzi takich jak Google Search Console, gdzie zgłasza się mapy witryny (sitemapy).
3. Ranking – ustalanie pozycji w wynikach wyszukiwania
Ostatnim krokiem jest analiza zaindeksowanych stron. Google porównuje je z zapytaniami użytkowników i decyduje, które z witryn najlepiej pasują do konkretnych słów kluczowych. Roboty uwzględniają wiele czynników, takich jak treść strony, jakość kodu, lokalizacja użytkownika, język strony, a także to, czy strona jest dostosowana do urządzeń mobilnych.

Search Engine Optimization vs Google Adwords
SEO polega na optymalizacji strony internetowej i budowaniu jej autorytetu, co pozwala na zdobycie wysokich pozycji w organicznych (darmowych) wynikach wyszukiwania. Jest to strategia długoterminowa – pierwsze efekty mogą pojawić się po kilku tygodniach lub miesiącach, ale raz osiągnięta pozycja może generować ruch bez dodatkowych kosztów. Z kolei Google Ads działa w modelu PPC (pay per click), gdzie reklamodawca płaci za każde kliknięcie w reklamę, co zapewnia natychmiastowy efekt, lecz wymaga stałych nakładów finansowych. SEO daje stabilność i długofalową obecność w wynikach wyszukiwania, podczas gdy Google Ads pozwala na szybkie dotarcie do użytkowników i elastyczne sterowanie widocznością strony w wyszukiwarce.
Choć SEO i Google Ads różnią się pod kilkoma względami, ich połączenie w ramach jednej kampanii może przynieść najlepsze efekty. Reklamy Google Ads mogą generować ruch w początkowej fazie budowania pozycji w wynikach organicznych, a jednocześnie dostarczać cennych danych o skuteczności słów kluczowych, które mogą zostać wykorzystane w strategii SEO. Dodatkowo, obecność w płatnych i organicznych wynikach jednocześnie zwiększa szansę na kliknięcie. Kampanie Google Ads mogą również pełnić funkcję remarketingu, przyciągając użytkowników, którzy odwiedzili stronę dzięki SEO, ale nie dokonali konwersji. Wykorzystanie obu kanałów pozwala na dominację w wynikach wyszukiwania, lepsze targetowanie użytkowników i większą efektywność działań marketingowych, dzięki czemu firma może maksymalnie zwiększyć swoją widoczność i liczbę konwersji.
Główne czynniki rankingowe Google dla SEO
Zapewne zastanawiasz się, jaka jest recepta na wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania? Tutaj musimy Cię zmartwić, otóż Google niezbyt chętnie dzieli się informacjami o czynnikach, jakie bierze pod uwagę podczas rankowania witryn, wiadomo natomiast, że jest ich bardzo, bardzo wiele. Warto także pamiętać, że wyszukiwarka ciągle aktualizuje swoje algorytmy. Z każdą nową aktualizacją inny czynnik może okazać się istotny. Mimo braku kompletnej wiedzy na temat algorytmów Google, da się wyróżnić pewne czynniki wpływające na ranking witryny.
1. Czynniki na stronie (on-site)
Treść: Dobrze napisana, wartościowa i unikalna treść to podstawa. Strona powinna odpowiadać na pytania użytkowników, być zgodna z ich intencjami wyszukiwania i zawierać odpowiednie słowa kluczowe. Należy unikać duplikatów i stawiać na treści wyczerpujące temat.
Optymalizacja techniczna: Strona musi być łatwo dostępna dla robotów Google. Ważne elementy SEO to m.in. szybki czas ładowania strony (strona ładująca się zbyt wolno przekłada się na większy współczynnik odrzuceń, a to z kolei na spadek rankingu strony), poprawne użycie znaczników HTML (tytuły, nagłówki, metaopisy), struktura adresów URL oraz obecność mapy witryny (sitemap).
Optymalizacja UX (User Experience): Google zwraca uwagę na to, czy strona jest przyjazna dla użytkowników. Prosta i intuicyjna nawigacja, brak wyskakujących reklam, czytelny układ i wspomniana szybkość ładowania to kluczowe aspekty.
2. Czynniki poza stroną (off-site)
Jakość i liczba linków prowadzących do Twojej witryny (backlinków) ma ogromne znaczenie. Linki pochodzące z zaufanych i cieszących się autorytetem stron sprawiają, że Google postrzega Twoją witrynę jako wiarygodną. Ważne jest także budowanie pozytywnego wizerunku marki poza stroną, np. poprzez działania w social mediach czy obecność na portalach branżowych.
3. Czynniki związane z domeną
Wiek domeny, jej historia oraz to, jakie słowa kluczowe zawiera w nazwie, również mają wpływ na jej pozycję w wyszukiwarce. Ważne jest, aby domena była bezpieczna (posiadała ważny certyfikat SSL) i unikała spamowania.
Czym jest strategia SEO?
Strategia SEO to nic innego, jak kompleksowy plan działania, który ma na celu poprawę widoczności strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Głównym celem takiej strategii jest osiągnięcie wysokich pozycji na wybrane wcześniej słowa kluczowe, co przekłada się na większy ruch na stronie oraz wzrost konwersji. Jednak opracowanie skutecznej strategii SEO to nie lada wyzwanie – wymaga uwzględnienia wielu elementów i dostosowania ich do specyfiki danej branży oraz grupy docelowej.
Optymalizacja SEO krok po kroku

Jeden z najważniejszych aspektów. Optymalizacja treści pod kątem SEO nie ogranicza się jedynie do nasycania ich frazami kluczowymi. Taka treść musi także dostarczać informacje, być angażująca i przydatna czytelnikom / odbiorcom.

W wielu przypadkach struktura strony wynika z dobrze przeprowadzonej analizy fraz kluczowych. Kategoryzacja fraz pozwala wyodrębnić kategorie, podstrony oraz wpisy blogowe. Logiczne rozmieszczenie podstron jest niezbędne, ponieważ ułatwia zarówno użytkownikom, jak i wyszukiwarkom nawigację po stronie. Im bardziej uporządkowana i intuicyjna struktura, tym lepsze doświadczenie użytkownika, a co za tym idzie – większe prawdopodobieństwo, że strona znajdzie się wyżej w wynikach Google.

Obejmuje m.in. poprawę szybkości ładowania strony, wdrażanie danych strukturalnych, eliminację błędów oraz dostosowanie witryny do urządzeń mobilnych. Wiele firm pomija ten aspekt, a to właśnie techniczne SEO może znacząco wpłynąć na pozycje w wyszukiwarce.

Zdobywanie wartościowych linków prowadzących z innych witryn do naszej strony. Im więcej takich linków pochodzących z serwisów o dobrej reputacji, tym większy autorytet naszej witryny w oczach Google.

Kim są użytkownicy, do których chcesz dotrzeć, jakie mają potrzeby i oczekiwania względem kupowanych produktów i usług. Bez tej wiedzy trudno przygotować skuteczne treści i kampanie SEO.

Na przykład, w ciągu sześciu miesięcy firma może dążyć do umieszczenia 40 kluczowych fraz w top10 wyników wyszukiwania. Cel powinien być mierzalny, realistyczny i dostosowany do możliwości danej witryny.
Zróbmy razem coś wyjątkowego!

Wybór fraz pod SEO – jak to robić?
Dobór odpowiednich słów kluczowych to fundament sukcesu w branży SEO i niezwykle ważny element działań w zakresie skutecznego pozycjonowania stron internetowych. Proces wybierania fraz najlepiej odpowiadających potrzebom użytkowników i celom biznesowym jednocześnie nie jest prosty. Musi być dobrze przemyślany i oparty na wnikliwej analizie. Na tym etapie ogromną rolę ogrywa firma (agencja) SEO, która może wesprzeć Cię w przeprowadzeniu szczegółowej analizy fraz kluczowych, uwzględniając zagadnienia specyficzne dla Twojej branży. Prawidłowy wybór słów pod SEO oraz stosowanie ich zgodnie z zasadami pozycjonowania przekłada się na lepszy ranking stron, a co za tym idzie lepszą widoczność w wyszukiwarce.
Istnieje wiele rodzajów słów kluczowych, które w strategii SEO będą pełniły różną funkcję. Mamy bowiem ogólne słowa kluczowe, charakteryzujące się największą konkurencyjnością, bardziej rozbudowane frazy długiego ogona (long tail keywords), frazy lokalne – wskazujące na określony region – czy nawiązujące do marki frazy brandowe oraz frazy poradnikowe, które są skuteczne w pozycjonowaniu bloga. Typ frazy mówi całkiem sporo o charakterze użytkownika, który ją wpisuje i o jego potrzebach. Warto zaznaczyć, że fraza o niskiej konkurencyjności wcale nie musi być tą najgorszą. Mało tego! Często pozwala dotrzeć do bardziej precyzyjnie określonej grupy docelowej, a tym samym zwiększa szanse na konwersję. Wiele firm, które dopiero zaczynają istnieć w sieci, decyduje się pozycjonować swoje strony WWW właśnie na mniej konkurencyjne frazy. To pozwala im w krótszym czasie zyskać wyższe pozycje w wynikach i wygenerować ruch. Skąd masz jednak wiedzieć, jaką konkurencję ma konkretne słowo kluczowe? W ustaleniu tego pomogą Ci takie narzędzia, jak: Planer Słów Kluczowych (od Google), Senuto, SurferSEO, Ubersuggest.

Przy wyborze słów kluczowych do strategii SEO koniecznie sprawdź również, na jakie frazy pozycjonuje się Twoja konkurencja. Dowiesz się dzięki temu, jakie działania podejmuje ona, by wypozycjonować swoją stronę. Poznasz tematykę wpisów blogowych, które publikuje, być może wyciągniesz też słowa kluczowe, które okażą się istotne z Twojego punktu widzenia i które wygenerują dodatkowy ruch z wyników organicznych.
Pamiętaj też, by co jakiś czas aktualizować listę słów kluczowych w swojej kampanii SEO! Raz wybrane frazy nie są czymś stałym i niezmiennym. Wymagają ciągłego monitorowania oraz dostosowywania do aktualnych trendów i zachowań użytkowników. Warto także na bieżąco rozbudowywać bazę słów kluczowych o kolejne, bardziej zasięgowe frazy. Po wypozycjonowaniu strony na topowe pozycje na niszowe frazy można powalczyć o popularniejsze i bardziej konkurencyjne słowa kluczowe rozbudowując content.
Content marketing w SEO
O tym, że marketing internetowy contentem stoi, nie musimy chyba nikogo przekonywać. Nie ma rzeczy, która lepiej wpływałaby na ranking strony niż dobrze napisana, unikalna i odpowiadająca intencjom użytkowników treść. Content w ostatnich latach uległ oczywiście znacznej dywersyfikacji. Wpisy blogowe czy „suche” opisy produktów i usług rzecz jasna dalej powstają i powstawać będą. Współcześni użytkownicy Internetu są jednak coraz bardziej wymagający i coraz trudniej przyciągnąć ich uwagę. Oczekują nie tylko wartościowych i angażujących treści, ale przede wszystkim treści podanych w ciekawej formie. Obecnie najbardziej liczą się interaktywne przewodniki, materiały wideo, tutoriale, podcasty, infografiki czy case studies. Dostarczają one nie tylko informacji, ale także budują zaangażowanie i lojalność odbiorców. Współczesny content marketing to strategia oparta na dopasowaniu formatu do preferencji użytkowników oraz algorytmów wyszukiwarek, co oznacza konieczność ciągłego ich testowania i nie ograniczania się wyłącznie do tradycyjnych tekstów.


Rozgrzej swoją stronę dzięki treściom
przygotowanym przez specjalistów
Oprócz tego, że content marketing jest świetnym narzędziem do prezentowania produktów – jednak nie w formie nachalnej reklamy, a poprzez wartościową treść, która edukuje odbiorcę – wzmacnia on również wizerunek firmy jako eksperta w branży i pomaga budować więź z użytkownikiem. Pozwala także wypozycjonować stronę, oczywiście, jeśli jest dobrze poprowadzony. Jak powinna wyglądać optymalizacja treści pod SEO?
I tutaj znowu wracamy do kluczowego zagadnienia SEO, jakim są słowa kluczowe. Pamiętaj, że możesz napisać najlepszy, merytorycznie niezwykle wartościowy tekst, ale na nic się to zda, jeśli nikt go nie znajdzie. A nie znajdzie, jeśli nie uwzględnisz w nim fraz najczęściej wpisywanych przez użytkowników. Zanim więc przystąpisz do przygotowywania treści, sprawdź, jakie słowa kluczowe i pytania wpisują w wyszukiwarkę Twoi odbiorcy. Staraj się przy okazji zrozumieć ich intencje – czego tak naprawdę szukają i jakie są ich rzeczywiste potrzeby. W wyborze słów kluczowych pomoże Ci wiele narzędzi. Poza już wspomnianymi możemy tu jeszcze wymienić choćby AnswerThePublic.com. Wyszukiwarka ta pokazuje najczęściej wpisywane przez użytkowników frazy i zapytania na wybrany temat.

Gdy już poznasz listę słów kluczowych, staraj się umieścić je w odpowiednich miejscach – w tytule i treści artykułu, nagłówkach, w metadanych: „title” i „description”, a nawet w opisach obrazków. Pamiętaj, że snippet, czyli meta opis wraz z tytułem strony, wyświetla się użytkownikowi bezpośrednio w wynikach wyszukiwania. To na jego podstawie użytkownik decyduje o kliknięciu w link lub też nie. Dlatego musi być zachęcający i zawierać słowo kluczowe, na które chcesz się pozycjonować. Informacje o tym jak zoptymalizować te elementy znajdziesz w artykule Meta Tagi w SEO.
Jeśli Twoja strategia content marketingowa skupia się na materiałach wideo, pamiętaj, że wrzucając film, przykładowo na YouTube, również musisz umieścić opis zawierający frazy kluczowe.
Audyt SEO – czym jest i kiedy go przeprowadzić?
Audyt SEO obejmuje analizę skuteczności wszystkich działań podejmowanych w celu zwiększenia widoczności witryny w wyszukiwarce. Służy ocenie kondycji strony w wielu jej aspektach oraz wykryciu ewentualnych problemów i słabych adresów. Pozwala również wskazać obszary wymagające poprawy. Dobry audyt SEO powinien badać wszystkie elementy SEO wpływające na pozycjonowanie, w tym SEO techniczne, zawartość witryny, a więc zamieszczane w niej treści, obrazy, filmy, metadane (meta tagi), a także sposób linkowania. Efektem końcowym każdego audytu SEO powinien być szczegółowy raport prezentujący wyniki przeprowadzonych analiz, wraz z wykazem elementów do poprawy. Zalecenia w nim zawarte obejmują przede wszystkim porady SEO dotyczące poprawy widoczności strony.
W sieci znajdziemy setki stron oferujących automatyczne audyty SEO. Nie dowiemy się z nich jednak zbyt wiele, ponieważ ich analizy są dość pobieżne i opierają się jedynie na podstawowych danych. Dopiero manualny audyt witryny, przeprowadzony przez agencję SEO, pozwala wnikliwie ocenić sytuację. Co ważne, audyt SEO warto wykonać nie tylko w momencie rozpoczęcia współpracy z taką agencją, ale również w trakcie jej trwania. Pozwoli to upewnić się, czy działania prowadzone w ramach przyjętej strategii SEO przynoszą rezultaty. Audyt SEO dobrze jest przeprowadzić również wtedy, gdy zauważymy nagłe spadki w pozycjach lub spadek ruchu na stronie. Pamiętaj, że zasady pozycjonowania stron w Google są dość skomplikowane. Na pozycję Twojej witryny w wynikach wyszukiwania może wpływać nawet kilkaset różnych czynników, w dodatku na pierwszy rzut oka ze sobą niepowiązanych. Dlatego tak ważne jest, aby przygotowaniem audytu zajęła się profesjonalna firma SEO, bowiem tylko oko wprawnego pozycjonera będzie w stanie wychwycić wszystkie istotne niuanse, na które Ty jako laik możesz zwyczajnie nie zwrócić uwagi.


Tylko KLIK dzieli cię od poznania
kosztów audytu SEO
Black Hat SEO i White Hat SEO – co to takiego?
White Hat SEO i Black Hat SEO to dwa bardzo ważne i jednocześnie przeciwstawne sobie pojęcia. Za pierwszym kryją się działania pozycjonerskie zgodne z zasadami Google, za drugim – łamiące te zasady. Postępując zgodnie z polityką Google, zwiększasz szanse swojej strony na wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Z kolei za jej nieprzestrzeganie Twoja strona może uzyskać niskie pozycje lub nawet dostać bana, a co za tym zniknąć z wyników poprzez wyindeksowanie. Zapewne zadajesz sobie teraz pytanie, co takiego musiałbyś zrobić, by spełniły się oba scenariusze?
Przykładem działań Black Hat SEO może być umieszczanie linku swojej strony www na innych stronach internetowych o słabej reputacji. Podobny efekt da wymiana linków pomiędzy właścicielami domen – praktyka ta wciąż wykorzystywana jest do podnoszenia pozycji, daje jednak często mizerny skutek. Tekst naszpikowany słowami kluczowymi do tego stopnia, że wygląda nienaturalnie lub – co gorsza – ukrywanie określonych słów na stronie, to także działania zaliczane do Black Hat SEO, które nie przyniosą Ci żadnych korzyści, a wręcz mogą bardzo zaszkodzić.
Co zatem robić, aby zapewnić sobie dobre pozycje w wynikach? Stosować techniki White Hat SEO, czyli te akceptowane i nagradzane przez Google. Zamieszczanie unikalnej, rozbudowanej treści na stronie, prowadzenie bloga, odpowiednie oznaczanie nagłówków, odpowiednie nasycenie treści słowami kluczowymi, rozważne pozyskiwanie linków – to tylko niektóre z działań, jakie możesz podjąć, chcąc zwiększyć swoje szanse na wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania.

Najczęstsze błędy popełniane podczas optymalizacji SEO
Skuteczna optymalizacja SEO wymaga nie tylko znajomości algorytmów wyszukiwarek, ale także bezwzględnego wystrzegania się podstawowych błędów, które mogą znacząco obniżyć widoczność strony. Oto najczęstsze z nich:
Niepoprawna struktura strony – Struktura strony powinna być intuicyjna zarówno dla użytkowników, jak i dla robotów wyszukiwarek. Zbyt skomplikowana nawigacja lub brak logicznego podziału treści mogą negatywnie wpłynąć na indeksację strony. Dobrze zaplanowana hierarchia nagłówków oraz przejrzysty układ ułatwiają użytkownikom odnalezienie poszukiwanych informacji.

Brak stworzonych stron docelowych – Strona docelowa powinna odpowiadać na konkretne zapytania użytkowników i dostarczać im wartościową treść. Brak przypisanych słowom kluczowym stron docelowych skutkuje niższą konwersją i wysokim współczynnikiem odrzuceń.

Uboga treść lub jej brak – Treści publikowane na stronie powinny wyczerpywać temat, być zgodne z intencją użytkownika i nie zawierać błędów merytorycznych. Nie należy ich też przeładowywać słowami kluczowymi, tekst musi brzmieć naturalnie. W przeciwnym razie wyszukiwarka Google nie zapewni stronie wysokiego rankingu.

Duplikowanie treści oraz kanibalizacja – Duplikacja treści to zamierzone lub też niezamierzone powielenie treści pochodzącej z innej witryny. Jest to niezgodne ze standardami SEO i negatywnie wpływa na pozycjonowanie. Poza tym, może pociągać za sobą konsekwencje prawne. Firma, z której strony skopiowana została treść może domagać się np. odszkodowania za naruszenie praw autorskich. Innym zjawiskiem – równie negatywnym z punktu widzenia optymalizacji treści pod SEO – jest kanibalizacja. Mamy z nią do czynienia wtedy, gdy w ramach jednej witryny pozycjonujemy kilka podstron na te same słowa kluczowe. Google nie wie wówczas, którą stronę umieścić w wynikach jako pierwszą i może zdecydować się na wypozycjonowanie zupełnie innej.

Niepoprawne meta title i meta description – Meta title jest jednym z kluczowych czynników rankingowych dla Google, dlatego publikując stronę, warto poświęcić mu więcej uwagi. Zbyt krótki lub zbyt długi tytuł, pozbawiony głównej frazy kluczowej, nie zapewni stronie wysokiej pozycji w rankingu. W przypadku meta description należy zadbać o to, żeby opis wyróżniał się i przyciągał uwagę użytkowników. Ważne jest, aby oba te elementy były unikalne (dla każdej podstrony twórz osobne meta tagi) oraz zawierały zachętę do kliknięcia.

Zbyt selektywne podejście do słów kluczowych – Skupienie się wyłącznie na kilku podstawowych słowach kluczowych to poważny błąd, który może zmniejszyć zasięg strony. Warto analizować zarówno frazy ogólne, jak i wspomniane już frazy długiego ogona (long-tail keywords), które odpowiadają na bardziej szczegółowe zapytania użytkowników. Rozszerzenie analizy o większą liczbę słów kluczowych, pozwoli Ci dotrzeć do większego grona odbiorców.

Niepoprawne używanie znaczników H1, H2, H3… – Stosowanie nagłówków H1, H2, H3 itd. jest niezwykle istotne. Aby jednak przyniosło realne korzyści i spełniało standardy SEO, warto zachować rozwagę. Brak nagłówka H1 jest błędem, ale użycie go kilkukrotnie w ramach jednej podstrony również nie będzie dobrym pomysłem. Niepoprawne użycie nagłówków może utrudnić użytkownikowi przyswojenie treści, a robotom Google zrozumienie struktury strony. Warto więc zadbać o logiczną hierarchię nagłówków, spełniającą zasady pozycjonowania.
Brak linkowania wewnętrznego – Linkowanie wewnętrzne sprzyja indeksowaniu podstron oraz ułatwia użytkownikom poruszanie się po witrynie. Brak odpowiedniego linkowania może sprawić, że niektóre strony zostaną zignorowane przez wyszukiwarki. Należy zadbać o to, aby kluczowe podstrony były zawsze „pod ręką” użytkownika i przy okazji linkowały do innych istotnych treści.
Brak analizy konkurencji – Analiza działań konkurencji pozwala na wyciągnięcie cennych wniosków dotyczących strategii SEO. Ignorowanie tego aspektu może prowadzić do nieoptymalnych decyzji i braku przewagi na rynku. Regularne monitorowanie działań konkurencji pomaga dostosować własną strategię do aktualnych trendów i wymagań rynku.
Indeksowanie stron o małym znaczeniu – Niepotrzebne indeksowanie stron takich jak wyniki wyszukiwania wewnętrznego, strony z duplikatami treści lub strony archiwalne może negatywnie wpłynąć na SEO. Warto stosować tagi noindex i robots.txt, aby zapobiec indeksowaniu mało istotnych podstron i skupić się na tych, które mają największą wartość.
Nieprzystosowanie witryny do urządzeń mobilnych – Obecnie znakomita większość użytkowników (nawet ponad 80%) przegląda strony na swoich smartfonach, dlatego responsywność witryny, czyli dostosowanie obrazu do szerokości ekranu telefonu, laptopa czy tableta, jest kluczowa. Strony, które nie są zoptymalizowane pod urządzenia mobilne, mogą tracić ruch oraz pozycję w wynikach wyszukiwania Google. Warto regularnie monitorować swoją stronę pod kątem poprawnego wyświetlania na różnych urządzeniach.
Brak optymalizacji szybkości strony – Wolno ładujące się strony negatywnie wpływają na doświadczenia użytkowników i pozycję w wyszukiwarce. Zbyt duże obrazy, nieoptymalny kod czy brak cache’owania mogą znacząco wydłużyć czas ładowania. Narzędzia takie jak Google PageSpeed Insights mogą pomóc w wykryciu i poprawieniu tych błędów. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o optymalizacji szybkości strony sprawdź nasz artykuł Core Web Vitals SEO!
Niewykonywanie ponownych analiz i brak reakcji na zmiany – Sukces w SEO wymaga sporej elastyczności. Pozycjonowanie stron to proces dynamiczny, wymuszający ciągłe przeprowadzanie analiz i wdrażanie zmian do dotychczasowej strategii. Brak systematycznego monitorowania pozycji, analizy ruchu oraz śledzenia zmian w algorytmach Google może pociągać za sobą spadek widoczności strony. Regularny audyt SEO pozwala zapobiec wielu problemom i utrzymać wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania.
Ile kosztuje SEO?
Na to pytanie nie da się postawić jednoznacznej odpowiedzi. Koszty, jakie poniesiesz za usługi SEO świadczone przez profesjonalną agencję będą różne, w zależności od zakresu prowadzonych działań. Możesz bowiem zdecydować się tylko na pewien ich wycinek: optymalizację SEO na konkretnych podstronach witryny, paczkę tekstów blogowych, linkbuilding, audyt SEO, zarządzanie wizytówką w Google albo pozycjonowanie sklepu. Na koszty SEO wpływają również takie czynniki, jak:
- Doświadczenie agencji: Agencje działające na rynku od wielu lat będą miały oczywiście wyższe stawki niż te, które dopiero na ten rynek wkraczają i obsługują pierwszych swoich klientów.
- Wielkość strony: Im więcej podstron ma Twoja witryna, tym więcej pracy musi włożyć specjalista SEO w jej optymalizację, a to będzie automatycznie podnosiło koszt usługi.
- Zasięg działań: Inaczej prowadzi się działania SEO skupione na zasięgu lokalnym, a inaczej na zasięgu ogólnopolskim czy międzynarodowym, bo i konkurencja na tych rynkach jest inna. Najmniej zapłacisz za SEO lokalne, najwięcej za międzynarodowe, które wymaga większych nakładów pracy, w tym choćby dostosowania treści do różnych języków. Ponadto niezbędna jest optymalizacja techniczna pod kątem międzynarodowego SEO, np. wdrożenie atrybutu hreflang, informującego wyszukiwarkę, że strona posiada kilka wersji językowych.
- Długość trwania umowy: Podpisanie długoterminowej umowy z agencją SEO często pozwala zredukować koszty usługi.
W Marketino ceny pozycjonowana stron internetowych zaczynają się od 1000 zł miesięcznie. Do każdej wyceny działań podchodzimy indywidualnie skupiając się na potrzebach i celach biznesowych klienta. Tworzymy kampanie SEO szyte na miarę, które są dostosowane do możliwości budżetowych oraz przyjętej strategii.


Tylko KLIK dzieli ci od
poznania kosztów SEO!
Agencja SEO – na co zwrócić uwagę przy jej wyborze?
Jeśli uważnie przeczytałeś ten artykuł, znasz już podstawy SEO i zasady pozycjonowania stron w Google. Zapewne zdajesz sobie również sprawę, że w czasach tak ogromnej konkurencji, jaką obserwujemy obecnie w sieci, optymalizacja strony pod kątem SEO i jej skuteczne pozycjonowanie w wyszukiwarkach są niezbędne, aby Twój biznes został dostrzeżony i przyciągał potencjalnych klientów. Jednak nawet jeśli masz świadomość, jak działa SEO, zajęcie się nim całkowicie na własną rękę może nie być najlepszym pomysłem. Zdecydowanie lepiej powierzyć to zadanie profesjonalnej agencji SEO. W tej części artykułu podpowiemy Ci, czym powinieneś kierować się przy wyborze firmy pozycjonującej strony WWW.
Przed wyborem agencji SEO warto zapytać o portfolio i dotychczasowe realizacje. Analiza wcześniejszych projektów pozwoli ocenić skuteczność działań oraz zweryfikować, czy agencja ma doświadczenie w danej branży. Opinie klientów i case studies mogą dodatkowo potwierdzić jej kompetencje oraz podejście do współpracy.

Ważnym aspektem współpracy jest regularna komunikacja – warto ustalić, ile spotkań odbędzie się w miesiącu i jak będą przebiegać. Istotne jest również, czy agencja raportuje wyniki działań oraz w jaki sposób prezentuje efekty – czy będą to szczegółowe analizy, czy tylko ogólne podsumowania. Jasne zasady kontaktu pomagają uniknąć nieporozumień i pozwalają lepiej kontrolować przebieg kampanii.

Profesjonalna agencja SEO powinna korzystać z zaawansowanych narzędzi do analizy ruchu, słów kluczowych i linkowania, takich jak Google Analytics, Ahrefs, SEMrush czy Senuto. Warto zapytać, jakich narzędzi używają i jakie dane na ich podstawie analizują. Narzędzia te pozwalają na precyzyjne monitorowanie skuteczności działań i optymalizację strategii.

Dobrze jest upewnić się, że agencja działa zgodnie z wytycznymi Google i nie stosuje niedozwolonych technik, takich jak Black Hat SEO. Nieetyczne praktyki mogą przynieść szybkie efekty, ale grożą też karami w postaci spadku pozycji w wynikach wyszukiwania. Transparentne metody optymalizacji to klucz do długoterminowego sukcesu i bezpieczeństwa strony internetowej.

SEO to proces długofalowy, dlatego zbyt wygórowane obietnice szybkich efektów mogą budzić wątpliwości. Wszyscy chcielibyśmy gwarancji sukcesu, ale nawet perfekcyjna optymalizacja, audyt i linkowanie nie zawsze prowadzą do wzrostu ruchu czy konwersji. Google udostępnia listę czynników rankingowych, jednak algorytmy pozostają tajemnicą, dlatego SEO bazuje na analizach, testach i ciągłej optymalizacji.

Przejrzysta polityka cenowa to jeden z kluczowych elementów współpracy z agencją SEO. Warto upewnić się, że nie ma ukrytych opłat i dokładnie sprawdzić, co wchodzi w zakres świadczonych usług. Należy również dopytać, czy budżet obejmuje np. dodatkowe działania, takie jak linkbuilding czy tworzenie treści.

Dobrze jest już na początku współpracy omówić warunki zakończenia umowy. Ważne, aby dowiedzieć się, czy obowiązuje okres wypowiedzenia i jakie są ewentualne konsekwencje wcześniejszego zerwania kontraktu. Warto także ustalić, czy po zakończeniu współpracy klient zachowuje dostęp do wszystkich materiałów i danych analitycznych.
Samodzielne pozycjonowanie SEO w Google – czy to możliwe?
Fakt, że do wypozycjonowania strony WWW w Internecie warto zaangażować agencję SEO nie oznacza, że nie możesz zrobić nic na własną rękę. Oczywiście proces zwiększania widoczności witryny w wyszukiwarce nie jest prosty, ale nie niemożliwy. Tym bardziej, że w sieci znajdziesz całą masę samouczków, tutoriali i wartościowych artykułów, które skutecznie Ci w tym pomogą. Kluczowe jest zrozumienie najważniejszych czynników wpływających na ranking, takich jak dobór odpowiednich słów kluczowych, optymalizacja treści, budowa linków zewnętrznych, szybkość ładowania strony czy doświadczenie użytkownika. Choć agencje SEO oferują profesjonalną pomoc i zaawansowane narzędzia, które mogą przyspieszyć proces, samodzielne działania także mogą przynieść realne efekty, jeśli będziesz systematyczny i cierpliwy. Jednak warto pamiętać, że SEO to długofalowy proces, a efekty mogą być widoczne dopiero po kilku miesiącach pracy.
SEO – Co to znaczy?
SEO (Search Engine Optimization) to kluczowy element skutecznego marketingu internetowego, pozwalający na zwiększenie widoczności strony w wyszukiwarce Google. Działania SEO obejmują zarówno optymalizację strony pod kątem SEO (on-page SEO), jak i budowanie jej autorytetu w sieci (off-page SEO). Odpowiednia optymalizacja SEO, zgodna ze standardami SEO i wytycznymi Google, wpływa na ranking stron i poprawia ich pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania.
Podstawy SEO obejmują m.in. optymalizację treści pod SEO, dobór odpowiednich słów kluczowych oraz optymalizację techniczną strony. Istotną rolę odgrywają także zasady pozycjonowania stron w Google, które obejmują m.in. szybkość ładowania strony, responsywność oraz poprawne użycie meta tagów. Profesjonalna obsługa SEO przez firmę SEO może pomóc w skutecznym pozycjonowaniu.
Koszt usług SEO zależy od kilku czynników, takich jak doświadczenie agencji, wielkość strony, zakres działań, a także długość trwania umowy. Wybierając agencję SEO, warto zwrócić uwagę na jej doświadczenie, referencje oraz stosowane narzędzia analityczne. Kluczowe znaczenie ma także transparentność działań, unikanie niedozwolonych praktyk Black Hat SEO oraz jasne zasady dotyczące raportowania wyników i rozwiązania umowy. Efekty SEO nie pojawiają się natychmiast, dlatego warto unikać ofert obiecujących błyskawiczne rezultaty.
Zrozumienie, na czym polega SEO i jak działa SEO, jest niezbędne dla każdego, kto chce osiągnąć sukces w sieci. Dzięki odpowiedniej strategii i przestrzeganiu zasad SEO, można skutecznie zwiększyć ruch na stronie i poprawić jej widoczność w Google.
Zróbmy razem coś wyjątkowego!
